SEO

Hakukoneoptimoinnilla Finqu-kauppa nousi Googlen #1 sijalle

Manne
3 min read
6.6.2022 14:28:12

post-case-kimmi-header

Kimmi.fi on ompelijoille ja ompelun harrastajille tarkoitettu kangaskauppa ja he käyttävät Finqun alustaa verkkokauppanaan. Elokuun 2019 alussa he olivat Googlen kakkossivulla sijalla 12 tärkeimmällä hakusanallaan. Kuukauden lopussa he olivat #1 paikalla.

Miten se tapahtui?

Lähtötilanne ja tulokset

3. elokuuta 2019 Kimmi.fi oli sijalla 12 Googlessa. Sivuja ei oltu vielä optimoitu hakukoneita varten, mutta elokuun aikana he tekivät ison optimointiprojektin (lisätietoa blogin lopussa).

Optimointi toteutettiin kolmelle isolle hakusanalle, joista tärkeintä haettiin 2900 hakua/kuukausi. Projekti kesti kuukauden, jonka aikana Kimmi pääsi #1 sijalle ja säilyttänyt pääpaikan tärkeimmällä hakusanalla vielä tätä blogia kirjoittaessa.

post-case-kimmi-1

Mitä Googlen 1. paikka on tarkoittanut verkkokaupalle?

30.7. ‚Äď 28.10. aikana verkkokauppaan on tullut t√§rkeimm√§ll√§ hakusanalla yhteens√§ 738 k√§vij√§√§ orgaanisesti. Mukana on sellaisia k√§vij√∂it√§, jotka eiv√§t entuudestaan ole viel√§ olleet asiakkaita.

Mitä pidempään sijainti on säilynyt, sitä enemmän hakusanalla on tullut kävijöitä. Tällä hetkellä kävijöitä tulee noin 10 per päivä tällä hakusanalla.

post-case-kimmi-3

Toimenpiteet

1.viikko:

  • Verkkokaupalle tehtiin kattava hakusana-analyysi
  • P√§√§tettiin 3 t√§rkeint√§ hakusanaa ja sivua
  • Selvitettiin, mit√§ puutteita optimoinnissa oli
  • Tehtiin uudet hakukone-otsikot ja ‚Äďkuvaukset 3 sivulle
  • Sivuston yleinen tekninen optimointi laitettiin kuntoon (Google kartta, sivupohjien muokkaus, rikkin√§isten linkkien korjaus jne.)
  • Tehtiin suunnitelma uusien sis√§lt√∂jen kirjoittamiseen

2.viikko:

  • Kirjoitettiin uutta sis√§lt√∂√§ sivuille suunnitelman mukaan
  • Sis√§lt√∂ optimoitiin viel√§ kertaalleen
  • Sivujen v√§lisi√§ linkityksi√§ eheytettiin niin, ett√§ Google ymm√§rt√§√§ sivun rakennetta ja hakusanojen k√§ytt√§ytymist√§ sivuilla selke√§mmin
  • Tehtiin selvitys kilpailijoiden ulkoisista linkeist√§ ja annettiin ohjeistus ulkoiseen optimointiin

3.viikko:

  • Katsottiin tuloksia ja hiottiin viel√§ sen perusteella otsikoita ja sis√§lt√∂√§ mm. klikattavuuden ja luettavuuden perusteella
  • Tehdyist√§ toimenpiteist√§ koostettiin loppuraportti ja sovittiin loppupalaveri seuraavalle viikolle

4.viikko:

  • Lopetuspalaveri pidettiin 26.8., jolloin t√§rkeimm√§n hakusanan sijainti oli #4
  • Hakusanojen seurannan ty√∂kalut annettiin k√§ytt√∂√∂n 2 kuukaudeksi eteenp√§in
  • Kun sijainti oli #2 Googlessa, pyysimme lupaa k√§ytt√§√§ t√§t√§ tapausta esimerkkin√§ ja kirjoittaa blogin.

‚ÄúT√§m√§n tyytyv√§isempi ei oikein voi olla. Projekti maksoi k√§yt√§nn√∂ss√§ itsens√§ takaisin jo ensimm√§isen kuukauden aikana. Kiitos hyv√§st√§ ty√∂st√§ ja saatte k√§ytt√§√§ Kimmin tuloksia referenssin√§.‚ÄĚ
‚Äď Sara Salo, kimmi.fi

3 helppoa askelta, joilla parannat hakukonenäkyvyyttä

1. Etsi hakusanat ja nykyinen sijaintisi

Voit etsi√§ hakusanoja esimerkiksi ilmaisen Google Ads Keyword Planner ‚Äďty√∂kalun avulla. Kun kirjoitat potentiaalisia hakusanoja ty√∂kaluun, ty√∂kalu antaa heti muita hakusanaehdotuksia. N√§ist√§ ehdotuksista l√∂yd√§t hakusanoja ja niiden kuukausittaisen hakum√§√§r√§n.

Karkean sijaintisi löydät, kun Googletat jonkin hakusanan ja etsit sivuasi Googlen kolmelta ensimmäiseltä sivulta.

2. Vastaako optimoitava sivusi etsijän tarpeeseen?

Jos olisit j√§√§kiekkotarvikkeita myyv√§ verkkokauppa ja haluaisit saada j√§√§kiekkoa seuraavia ihmisi√§ sivustollesi, emme suosittele kohdentamaan esimerkiksi suuren hakum√§√§r√§n ‚ÄĚvaasa j√§√§kiekko‚ÄĚ ‚Äďhakusanaa ainakaan aluksi.

Syy on se, että valtaosa etsijöistä haluaa tietää joko uutisia Vaasan jääkiekkojoukkueesta, joukkueen viimeisimmät pelit, päästä seuran nettisivuille tai etsiä tietoa vaasalaisista juniorijoukkueista.

Google haluaa palvella käyttäjiään, joten hakukoneoptimoinnissa kannattaa miettiä ensisijaisesti hakukoneen käyttäjien tarvetta. Hakukoneptimointi kannattaa siis tehdä sen perusteella, mitä iso osa etsijöistä haluaisi löytää.

3. Kirjoita otsikot ja sisältö etsijän tarpeen perusteella

Nyt, kun tiedät optimoitavan hakusanan ja etsijän tarpeen, on aika luoda tai muokata sisältöä sen mukaan, mitä ihmiset haluaisivat tietää asiasta.

Jos olet erikoistarvikkeita myyvä verkkokauppa ja haluat parantaa kategoriasivusi näkyvyyttä, kannattaa sivulle kirjoittaa esimerkiksi vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.

Hakukoneoptimoinnin osa-alueet

Hakukoneoptimointi perustuu kolmesta osa-alueesta:

  • Sis√§lt√∂jen optimointi (sivu)
  • Tekninen optimointi (sivusto)
  • Ulkoinen optimointi (Linkkien saanti muiden sivuilta omille sivuille)

Sisällön optimointi on tärkeää, jotta optimoitavalla sivulla on riittävä määrä hyvin kirjoittua tekstiä, jota Googlen hakukonerobotit ymmärtävät, kävijä saa vastauksen hakuunsa sivulta ja sivua on optimoitu myös konversion osalta.

Tekninen optimoinnissa katsotaan koko sivuston käyttäytymistä mm. sivun nopeutta, ulkoasua, sivujen välisiä linkityksiä, reponsiivisuutta jne. Tekninen optimointi tehdään, jotta sivusto on käyttäjäystävällinen ja on selkeä sekä ihmisille että Googlen roboteille. Finqu verkkokauppa-alusta on teknisesti jo mobiiliystävälllinen, nopea ja rakenne on tehty hakukoneystävälliseksi. Niinpä teknisessä optimoinnissa katsotaan enemmän käyttäjäystävällisyyttä ja itse luotujen sivujen välisiä linkityksiä.

Ulkoinen optimointi tarkoittaa käytännössä sivun luotettavuutta ja auktoriteettia. Sivun luotettavuudessa tärkein mittari on muiden sivustoilta tulevien linkkien määrä, linkin teksti ja linkkaavan sivuston auktoriteetti. Jos olet upouusi sivu eikä sivullesi tule linkkejä muualta, luotettavuutesi on pyöreä nolla Googlen silmissä. Voit parantaa ulkoista optimointia esimerkiksi blogiyhteistyöllä, vieraskirjoitusten avulla ja tekemällä linkinvaihtoa muiden yritysten kanssa (esim. asiakkaiden tai jälleenmyyjien kanssa).

post-case-kimmi-2

Haluatko ammattilaisen näkemyksen?

Hakukonekeisari tarjoaa 30 minuutin konsultaatiotapuhelun Finqun asiakkaille ilmaiseksi.

Konsultaatio pidetään hakukoneoptimoinnin ammattilaisen kanssa joko puhelimella tai netin välityksellä. Konsultaatiossa saat ammattilaisen näkemyksen sivustosi hakukoneoptimoinnin nykyiseen tilanteeseen, sen potentiaaliin ja ehdotuksia tärkeimpiin puutteisiin.

Konsultoinnin jälkeen tiedät, millä tavoin voit parantaa optimointia omalla sivullasi ja voit halutessasi joko jatkaa optimointia Hakukonekeisarin kanssa tai toteuttaa sen itse.

Eikö sinulla ole vielä Finqu-verkkokauppaa? Perusta verkkokauppa 5 minuutissa tästä ja kokeile kauppa-alustaa ilmaiseksi 14 päivän ajan.

Blogin on kirjoitettu yhteistyössä Hakukonekeisarin kanssa.

No Comments Yet

Let us know what you think