SEO

Hakukoneoptimoinnilla Finqu-kauppa nousi Googlen #1 sijalle

lukuaika 3
6.6.2022 14:28:12

post-case-kimmi-header

Kimmi.fi on ompelijoille ja ompelun harrastajille tarkoitettu kangaskauppa ja he käyttävät Finqun alustaa verkkokauppanaan. Elokuun 2019 alussa he olivat Googlen kakkossivulla sijalla 12 tärkeimmällä hakusanallaan. Kuukauden lopussa he olivat #1 paikalla.

Miten se tapahtui?

Lähtötilanne ja tulokset

3. elokuuta 2019 Kimmi.fi oli sijalla 12 Googlessa. Sivuja ei oltu vielä optimoitu hakukoneita varten, mutta elokuun aikana he tekivät ison optimointiprojektin (lisätietoa blogin lopussa).

Optimointi toteutettiin kolmelle isolle hakusanalle, joista tärkeintä haettiin 2900 hakua/kuukausi. Projekti kesti kuukauden, jonka aikana Kimmi pääsi #1 sijalle ja säilyttänyt pääpaikan tärkeimmällä hakusanalla vielä tätä blogia kirjoittaessa.

post-case-kimmi-1

Mitä Googlen 1. paikka on tarkoittanut verkkokaupalle?

30.7. – 28.10. aikana verkkokauppaan on tullut tärkeimmällä hakusanalla yhteensä 738 kävijää orgaanisesti. Mukana on sellaisia kävijöitä, jotka eivät entuudestaan ole vielä olleet asiakkaita.

Mitä pidempään sijainti on säilynyt, sitä enemmän hakusanalla on tullut kävijöitä. Tällä hetkellä kävijöitä tulee noin 10 per päivä tällä hakusanalla.

post-case-kimmi-3

Toimenpiteet

1.viikko:

  • Verkkokaupalle tehtiin kattava hakusana-analyysi
  • Päätettiin 3 tärkeintä hakusanaa ja sivua
  • Selvitettiin, mitä puutteita optimoinnissa oli
  • Tehtiin uudet hakukone-otsikot ja –kuvaukset 3 sivulle
  • Sivuston yleinen tekninen optimointi laitettiin kuntoon (Google kartta, sivupohjien muokkaus, rikkinäisten linkkien korjaus jne.)
  • Tehtiin suunnitelma uusien sisältöjen kirjoittamiseen

2.viikko:

  • Kirjoitettiin uutta sisältöä sivuille suunnitelman mukaan
  • Sisältö optimoitiin vielä kertaalleen
  • Sivujen välisiä linkityksiä eheytettiin niin, että Google ymmärtää sivun rakennetta ja hakusanojen käyttäytymistä sivuilla selkeämmin
  • Tehtiin selvitys kilpailijoiden ulkoisista linkeistä ja annettiin ohjeistus ulkoiseen optimointiin

3.viikko:

  • Katsottiin tuloksia ja hiottiin vielä sen perusteella otsikoita ja sisältöä mm. klikattavuuden ja luettavuuden perusteella
  • Tehdyistä toimenpiteistä koostettiin loppuraportti ja sovittiin loppupalaveri seuraavalle viikolle

4.viikko:

  • Lopetuspalaveri pidettiin 26.8., jolloin tärkeimmän hakusanan sijainti oli #4
  • Hakusanojen seurannan työkalut annettiin käyttöön 2 kuukaudeksi eteenpäin
  • Kun sijainti oli #2 Googlessa, pyysimme lupaa käyttää tätä tapausta esimerkkinä ja kirjoittaa blogin.

“Tämän tyytyväisempi ei oikein voi olla. Projekti maksoi käytännössä itsensä takaisin jo ensimmäisen kuukauden aikana. Kiitos hyvästä työstä ja saatte käyttää Kimmin tuloksia referenssinä.”
– Sara Salo, kimmi.fi

3 helppoa askelta, joilla parannat hakukonenäkyvyyttä

1. Etsi hakusanat ja nykyinen sijaintisi

Voit etsiä hakusanoja esimerkiksi ilmaisen Google Ads Keyword Planner –työkalun avulla. Kun kirjoitat potentiaalisia hakusanoja työkaluun, työkalu antaa heti muita hakusanaehdotuksia. Näistä ehdotuksista löydät hakusanoja ja niiden kuukausittaisen hakumäärän.

Karkean sijaintisi löydät, kun Googletat jonkin hakusanan ja etsit sivuasi Googlen kolmelta ensimmäiseltä sivulta.

2. Vastaako optimoitava sivusi etsijän tarpeeseen?

Jos olisit jääkiekkotarvikkeita myyvä verkkokauppa ja haluaisit saada jääkiekkoa seuraavia ihmisiä sivustollesi, emme suosittele kohdentamaan esimerkiksi suuren hakumäärän ”vaasa jääkiekko” –hakusanaa ainakaan aluksi.

Syy on se, että valtaosa etsijöistä haluaa tietää joko uutisia Vaasan jääkiekkojoukkueesta, joukkueen viimeisimmät pelit, päästä seuran nettisivuille tai etsiä tietoa vaasalaisista juniorijoukkueista.

Google haluaa palvella käyttäjiään, joten hakukoneoptimoinnissa kannattaa miettiä ensisijaisesti hakukoneen käyttäjien tarvetta. Hakukoneptimointi kannattaa siis tehdä sen perusteella, mitä iso osa etsijöistä haluaisi löytää.

3. Kirjoita otsikot ja sisältö etsijän tarpeen perusteella

Nyt, kun tiedät optimoitavan hakusanan ja etsijän tarpeen, on aika luoda tai muokata sisältöä sen mukaan, mitä ihmiset haluaisivat tietää asiasta.

Jos olet erikoistarvikkeita myyvä verkkokauppa ja haluat parantaa kategoriasivusi näkyvyyttä, kannattaa sivulle kirjoittaa esimerkiksi vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.

Hakukoneoptimoinnin osa-alueet

Hakukoneoptimointi perustuu kolmesta osa-alueesta:

  • Sisältöjen optimointi (sivu)
  • Tekninen optimointi (sivusto)
  • Ulkoinen optimointi (Linkkien saanti muiden sivuilta omille sivuille)

Sisällön optimointi on tärkeää, jotta optimoitavalla sivulla on riittävä määrä hyvin kirjoittua tekstiä, jota Googlen hakukonerobotit ymmärtävät, kävijä saa vastauksen hakuunsa sivulta ja sivua on optimoitu myös konversion osalta.

Tekninen optimoinnissa katsotaan koko sivuston käyttäytymistä mm. sivun nopeutta, ulkoasua, sivujen välisiä linkityksiä, reponsiivisuutta jne. Tekninen optimointi tehdään, jotta sivusto on käyttäjäystävällinen ja on selkeä sekä ihmisille että Googlen roboteille. Finqu verkkokauppa-alusta on teknisesti jo mobiiliystävälllinen, nopea ja rakenne on tehty hakukoneystävälliseksi. Niinpä teknisessä optimoinnissa katsotaan enemmän käyttäjäystävällisyyttä ja itse luotujen sivujen välisiä linkityksiä.

Ulkoinen optimointi tarkoittaa käytännössä sivun luotettavuutta ja auktoriteettia. Sivun luotettavuudessa tärkein mittari on muiden sivustoilta tulevien linkkien määrä, linkin teksti ja linkkaavan sivuston auktoriteetti. Jos olet upouusi sivu eikä sivullesi tule linkkejä muualta, luotettavuutesi on pyöreä nolla Googlen silmissä. Voit parantaa ulkoista optimointia esimerkiksi blogiyhteistyöllä, vieraskirjoitusten avulla ja tekemällä linkinvaihtoa muiden yritysten kanssa (esim. asiakkaiden tai jälleenmyyjien kanssa).

post-case-kimmi-2

Haluatko ammattilaisen näkemyksen?

Hakukonekeisari tarjoaa 30 minuutin konsultaatiotapuhelun Finqun asiakkaille ilmaiseksi.

Konsultaatio pidetään hakukoneoptimoinnin ammattilaisen kanssa joko puhelimella tai netin välityksellä. Konsultaatiossa saat ammattilaisen näkemyksen sivustosi hakukoneoptimoinnin nykyiseen tilanteeseen, sen potentiaaliin ja ehdotuksia tärkeimpiin puutteisiin.

Konsultoinnin jälkeen tiedät, millä tavoin voit parantaa optimointia omalla sivullasi ja voit halutessasi joko jatkaa optimointia Hakukonekeisarin kanssa tai toteuttaa sen itse.

Eikö sinulla ole vielä Finqu-verkkokauppaa? Perusta verkkokauppa 5 minuutissa tästä ja kokeile kauppa-alustaa ilmaiseksi 14 päivän ajan.

Blogin on kirjoitettu yhteistyössä Hakukonekeisarin kanssa.

Ei kommentteja vielä

Kerro mitä pidit